El comerç internacional

El comerç internacional, també dit com comerç exterior o comerç mundial, és el moviment de l’intercanvi que tenen els béns i serveis a través dels diversos països, fronteres o territoris internacionals, i els seus mercats. Aquest comerç ha estat present al llarg de la història però en els últims segles la seva importància econòmica, social i política ha crescut.

La industrialització, els mitjans de transportació avançats, la globalització, el naixement de les corporacions multinacionals i la subcontractació han tingut un impacte molt important en la manera en què es realitza i en el seu efecte sobre l’economia, la cultura i la societat que en participa.

En el món del comerç internacional, com tot, hi han tan avantatges com inconvenients.
Un dels avantatges és que al realitzar operacions comercials els països involucrats es beneficien mútuament al posicionar millor els seus productes i ingresar a mercats estrangers. Altres dels avantatges que poden aparèixer en aquest món és la reducció dels preus, la generació de llocs de treball i la millora de la distribució de la riquesa.
La reducció dels preus és un dels grans convenients perquè permet una gran competència entre les diferents empreses.
Existeix un model que es diu Model d’Avantatge. Aquest, és un dels conceptes bàsics que demostra que els països s’especialitzen en la producció i exportació d’aquells béns que fabriquen un cost relativament més eficient que els demés i que tenen més a importar. Per això, produeixen amb uns costos comparativament més alts que el reste del món.

També existeixen avantatges que, depèn de com els mirem, poden ser inconvenients.
Un exemple que beneficia als països de manera desigual seria la diferència tecnològica, productiva o de dimensió de mercat. Depèn del desenvolupament del país, en aquests aspectes, pot ser un avantatge o un inconvenient.
Altre aspecte del que es pot parlar, pot ser que en el comerç internacional s’amplien les possibilitats d’escollir en els consumidors, poden triar entre els diferents oferents més competitius. Això també pot ser tan un avantatge com un inconvenient. Pels consumidors, serà un benefici perquè se’ls i dóna més opcions per escollir però pels oferents, poden sortir perdent perquè els altres els hi fan la competència.

Passant a la part d’inconvenients, el mercat internacional posa dificultats a l’hora de desenvolupar noves industries perquè els altres països han estat pioners en determinada producció i, per això, potser que el sector ja estigui prou consolidat. Encara que aquest punt sigui un inconvenient, també té els seus beneficis ja que això fomenta la innovació i l’aprenentatge perquè, si els països no innoven, tenen menys possibilitats de comerciar perquè són menys productius i competitius.
També pot suposar la reducció de llocs de treball tan en sectors amb desavantatges comparatius amb l’estranger com en el començament de processos de reconversió que tenen costos socials i polítics.

Com hem pogut observar, en aquest món no hi han avantatges que només dóna beneficis ni inconvenients que ens facin perdre, sinó que tots els aspectes, o la immensa majoria, són aspectes més neutres dels que es poden treure beneficis o perdre’ns.