Estas a casa, mirant l’instagram amb el teu mòbil i de repent s’apaga, aixi que naturalment intentes encendre’l, no funciona, aixi que el poses a carregar. Uns minuts després vas a mirar si el mòbil s’ha estat carregant però sembla que no.

Decideixes trucar a la companyia de la que ve el mòbil i els hi expliques el cas, ells, et diuen que el millor que poden oferir es que et compris un de nou, ho parles amb els teus pares i una setmana després, estàs mirant l’instagram amb un altre mòbil.

Penses que tu has decidit canviar de mòbil, que tot ha sigut idea teva o dels teus pares, potser dels tres.

Però no, les teves accions en canviar de mòbil totes formen part d’un pla, organitzat per la companyia que ha creat el mòbil que tu aguantes ara mateix a la teva mà.

La seva estratègia es limitar la vida del producte de manera que, per exemple, cinc anys després de comprar-lo s’apagui i sigui anomenat legalment “mort”.

Aquesta idea ha sigut utilitzada a través dels anys en tot tipus de comerç, de cotxes, de llanternes, pil·les etc.

Tot va començar amb una bombeta, la companyia que les fabricava era controlada per una mafia que controlava moltes més arreu del món. Aquesta mafia va decidir restar el temps que podia durar una bombeta a 1000 hores, aixi la gent n’hauria de comprar més i ells guanyarien el doble potser triple de diners.

Més endavant la mafia va ser detinguda pero la idea no, aixi que es va escampar com una plaga i, com he dit abans, es va utilitzar per tot diferent tipus de comerç.