El dimecres 27 de Març vam visitar la UPC (la universitat politècnica de Catalunya), per celebrar els 10 anys de la seva creació, on primer ens van ajuntar a diferents instituts en una aula i ens van explicar com va començar la UPC i un concurs d’estadística on ens van explicar alguns dels projectes que els alumnes havien fet, i com l’estadística influïa en aquests.
Després ens van portar a fer la segona activitat a una aula, on ens van explicar el funcionament de la web de l’IDESCAT i alguns detalls més (que no els vaig trobar res útils ja que la web era molt intuitiva) i després ens van fer algunes activitats de recerca dins aquesta pàgina web de l’IDESCAT.
En acabar aquesta activitat vam sortir a fora on tenien un esmorzar preparat per nosaltres.
Seguidament vam anar un altre cop a l’aula principal del principi, on ens van explicar com l’estadística influïa en les coses del nostre entorn i ens van posar 4 vídeos on explicaven això.
-Problema de Monty Halls- Aquest problema el van preguntar a la dona amb més capacitat intel·lectual del món, on molta gent va quedar sorpresa després de la seva resposta. El problema és així: et donen tres portes, una té un cotxe molt bonic i les altres tenen una cabra. Tu esculls una porta i el presentador obre un altre porta mostrant que hi ha una cabra i et deixa l’oportunitat d’escollir. En aquest problema hi ha 33,33% d’escollir la porta correcta, però en revelar que a una de les portes on hi ha una cabra aquest percentatge de 33,33% se sumen a les probabilitats d’escollir la porta que el presentador havia escollit, fent que hi ha un 67% que la porta que no has escollit sigui on es troba el cotxe.
-Problema agència matrimonial- Aquest problema surt a la sèrie “Como conocí a vuestra madre”, on el protagonista vol trobar a la dona de la seva vida a Nova York amb l’ajuda d’aquesta agència. L’home creu que serà molt fàcil però la dona comença a fer càlculs sobre quin percentatge de persones a Nova York són dones, quantes no tenen parella, quantes són de la seva edat, quines no són lesbianes i més, que quan ho resta al total d’habitants a Nova York i surten 8 dones.
-Problema pel·lícula Moneyball- En aquesta pel·lícula sobre beisbol l’estadística s’aplica a l’hora de calcular en cada aspecte com de bons són els jugadors a força de fer la mitjana i després resumir tots aquests aspectes a un percentatge final qui indiqui com de bo és el jugador i el valor que hauria de tindre.
-Problema del puzle- En aquest problema es calculava el percentatge de trobar les peces d’un puzle barrejat amb un altre i si era més fàcil començant per unes poques peces o començar amb moltes peces.
Després d’això vam fer una activitat on vam tindre més participació, que es basava en una dona que deia saber distingir entre si en la tassa de té s’havia posat primer el te o primer la llet i ho vam fer d’una altra manera per calcular amb probabilitats si era cert. Ens van explicar que si hi ha entre un 0% a un 5% de respostes fallides es donava com a bo, però que si no la persona ho podia haver fet a sorts. Aquest problema el vam modificar lleugerament, fent que dos alumnes distingissin sense mirar si el got de coca-cola que s’estaven bevent era “light” o normal. Els encerts van ser d’un 50% dels dos alumnes així que es va dir que no es donava com a bo.
Finalment vam fer un kahoot sobre estadística on els guanyadors van guanyar una llibreta i a part tots ens vam emportar a casa un quadern, dues carpetes i una agenda que ens van regalar.
Opinió: Aquesta sortida al principi va començar sent bastant avorrida, ja que ens explicaven molts detalls tècnics dels quals la majoria no volíem ni necessitàvem saber i se’m va fer bastant lent, però després em va agradar molt quan vam passar a la pràctica fent el Kahoot, l’experiment de la coca-cola i les activitats de recerca de l’idescat.