Estadística

El dia 3 d’abril vam començar la situació d’aprenentatge amb una xerrada amb la professora d’estadística i enginyeria industrial de la Universitat Politècnica de Barcelona, Lourdes Romero. Ens va explicar 4 casos històrics on la interpretació de les dades va ser molt important, i diferents mètodes per fer estadístiques.

Un dels casos que ens va explicar, va ser la història del Challenger. El dia 28 de gener de 1986 el Challenger (que era un transbordador espacial), va explotar passat 72 segons del seu llançament, matant els set membres de la tripulació. Aquesta explosió va ser causada, perquè una de les juntes O-ring del tub que transportava el combustible no va poder suportar el fred, va sortir combustible i el Challenger va explotar. Richard Feynman, un físic, va explicar el que havia passat en una roda de premsa (amb un experiment), i va criticar a la NASA per no haver-li fet cas quan va enviar unes cartes dient que el Challenger no suportaria el fred que hi feia i demostrant-ho amb estadístiques on es podia veure clarament que el Challenger explotaria.

 

Imagen relacionada

Imagen relacionada

 

Un altre cas va ser el de John Snow (no el de Game of Thrones) que ara és considerat el pare de l’epidemiologia. En un barri londinenc anomenat Golden Square hi havia una epidèmia de Còlera molt gran. La teoria més important en aquell moment era que la Còlera es transmetia per aire, però ell pensava que es transmetia per aigua i per demostrar-ho va agafar un mapa de Golden Square i va apuntar els llocs on hi havia morts. Al fer això, es va adonar que les morts es concentraven al voltant d’una mateixa font. Va demanar a l’ajuntament que tanquessin la font i la gent de Golden Square va deixar de morir de Còlera.

 

Resultat d'imatges de john snow colera